Seilt hele livet!

Eirik Rosenberg (37)  fra Bergen er et aktivt medlem her i BS. Han jobber til vanlig som montør i Høcom Norge AS . Han har drevet med seiling hele livet og bruker mye av tiden sin her i foreningen. Vi har fått muligheten til å stille han noen spørsmål om seiling og her får dere svarene!:-)

Hvilken seilklasse seiler du i?

Han har seilet og konkurrert i storbåt helt siden 2002, men fra 2012 har han hatt fokus på ORC/ ORCi i Landmark 43 White Shadow.

Hvor lenge har du drevet med seiling ?

Ryktene sier at han som 3 uker gammel begynte med seiling i en Alo Mikkel, men startet i en Lærling da han var 5- 6 år gammel og har holdt på siden. Mye av seilingen har foregått med Laser og Hobie Cat i tillegg til litt Snipe og Knarr her i Bergens Seilforening. I senere tid har det dreiet seg om storbåt.

Hva er ditt beste seileminne?

Dette syns han var vanskelig å svare på, han har opplevd mye spennende til sjøs. Et av de beste minnene han har er da de vant Nordenfjeldske Seileruke i 2009. De hadde noen år med målrettet trening i Benetau First 34.7 før de var med på seileruken. Andre gode minner er da han vant sølvmedaljen i VM i ORCi i Nederland i 2018, Beer-can regatta fra strand til strand i Hobie Cat på de Britiske Jomfruøyene og inseiling til Honolulu akkompagnert av Kygo og Bergen etter fullført seilas over Stillehavet i TransPac. Han legger til at det skumleste minne han har er da de kom opp i 26 knop i nedoverbakke med White Shadow utenfor Arendal.

Har du noen tips til et sted å seile?

Han har seilet flere steder, men peker ut Norskekysten som et nydelig sted. I tillegg påpeker han at det selvfølgelig må være ombord i Withe Shadow ( som er seilebåten han seiler med).