Junioravdelingen 2024

Junior: Joachim Strøm-Erichsen stromerichsen@gmail.com 918 82 424
RS Feva: Geir Thomas Glattetre mobil 926 42 695

Junioravdelingen

I juniorgruppen seiler vi Optimistjolle med de aller minste. Laser er neste nivå som kan seiles av ungdom og voksne. For de som ønsker å prøve seg i flermannsbåt er RS Feva et flott alternativ. Denne båten kan seiles av unge seilere og voksne. Den har storseil, forseil og gennaker og er dermed også en flott vei videre til storbåtseiling. Til slutt har vi J70, som er en rask kjølbåt for mannskap på 4. Denne båten seiles per i dag i ungdomsliga og seilsportliga der Bergens Seilforening har som ambisjon å være representert.

Optimistjollen

Optimistjollen er verdens mest utbredte seiljolle for barn og unge. Den blir brukt som opplærings- og konkurransejolle over hele verden. Optimistjollen ble konstruert i 1947 av Clark Mills og er lett gjenkjennelig med sin firkantede form.

Båten anbefales til opplæring for barn fra 7-8 års alderen. I Bergens Seilforening stilles det krav til svømmedyktighet for å kunne delta på kurs og trening. I regattasammenheng er det tillatt å seile jollen inntil det året man fyller 15 år, men mange vokser imidlertid ut av jollen det året man fyller 14.

Laser

Laser er en rask enmannsseiljolle og OL-klasse for damer og herrer. Bergens Seilforening anbefaler Laseren som neste jolle når Optimisten blir for liten. Båten er bygget i glassfiberarmert plast og seiles med tre ulike mastehøyder/seilstørrelser. Laser Standard, Laser Radial og Laser 4.7.

Bergens seilforening har som ambisjon å tilby utlånsbåt i Laser, men foreløpig har vi ikke dette tilgjengelig.

Brett

Motivasjonen for å drive med brettseiling er mange. Fart, spenning, mestring og det å drive med noe som ikke alle gjør. De siste årene har Bergens Seilforening hatt en rekke seilere som har hevdet seg sterkt i regatta både nasjonalt og internasjonalt. Opplæring i brettseiling passer fra 8-9 års alderen.

Bergens Seilforening har brett til utlån for opplæring i brettseiling.

RS Feva

bilde av seil jollen rs-fevaRS Feva har plass til to personer og er kjent for å være stabil og enkel å håndtere, noe som gjør den velegnet både for opplæring og konkurranseseiling. Båten er konstruert av slitesterkt materiale og har en brukervennlig rigging, noe som gjør den perfekt for seiltrening. Jollen har et storseil og et forseil, og den kan også utrustes med en gennaker for mer avansert seiling. RS Feva er en populær seiljolle blant unge seilere og har sin egen internasjonale regattaklasse. Nasjonalt vil det fra sesongen 2024 arrangeres seilsportliga i RS Feva.

I Bergens Seilforening har vi 3 RS Feva til utlån.