Vi jobber med å oppgradere sidene. Regner med det meste er på plass etter høstferien. Inntil da blir det litt rotete her.
mvh Leif Terje
Havnereglement for BergensSeilforening
Revidert okt 2024
Del 1.
Hva omfatter reglene:
Regelverket omhandler både havn, båtplasser, masteskur og skur (nøst) .
Hvem gjelder reglene for:
Dette regelverket er bindende for alle som tildeles båtplass eller vinterplass i Bergens
Seilforening. Bergens Seilforening er tilsluttet Norges Idrettsforbund gjennom Norges
Seilforbund og har som formål å fremheve seilsporten.og seilglede.
Brudd på havnereglementet:
Båteiere som ikke retter seg etter reglementet kan ilegges tilleggsgebyr.
Styret kan ved brudd på disse regler vedta bortvising fra havnen, masteskur og nøst.
Besluttende myndighet:
Styret i Bergens Seilforening treffer beslutninger og kan i særskilte tilfeller avvike fra disse
bestemmelsene. Forandringer som vedkommer båteierens plikter, skal ikke gjøres i tiden 15.
april til 15. oktober.
Del 2,
Båteiers ansvar.
- Båteiere skal rette seg etter foreningens havnebestemmelser, og kan ikke uten daglig leders
tillatelse overdra sin plass til andre. Båter med havneplass skal ha gyldig ansvarsforsikring.
Det er ikke tillatt å drive næringsvirksomhet fra Bergens Seilforening sitt anlegg, slik som utleie
eller salgsvirksomhet, uten egen avtale med Bergens Seilforening. - Båter som ligger i bås, skal ha stramme fortøyninger med strekkavlastere for nå unngå
unødvendig slitasje på bryggemateriellet. Baugen, inkl. anker og pulpit skal ikke stikke inn
over bryggen. Båter lenger enn utligger skal ha minst 1 akterfortøyning, 1 baufortøyning og 2
spring på hver side i vinterhalvår. Andre båter skal ha minst 1 akterfortøyning, 1
baufortøyning og 1 spring. Ved mangelfull fortøyning kan foreningen
foreta sikring av båt på båteiers regning og risiko. - Båter som har fått tildelt plass i bås kan fritt oppbevare 1 stk jolle på en slik måte at den ikke
er til sjenanse for andre, d.v.s. liggende på dekk, hengende på hekken, fortøyd langs
skutesiden i enden av utrigger eller liggende i båsen. Joller skal ikke ligge på bryggen eller
ligge fortøyd på hekken slik at de reduserer manøvreringsrom for andre båter. Joller kan
også etter søknad plasseres i egne stativ på land. - Joller defineres som lite fartøy uten fast motorinstallasjon og hvis bruk er knyttet til
moderbåten. Vannscootere eller lignende regnes ikke som jolle og har ingen plass i
foreningens havneanlegg. - Når båten forlates, skal den være sjømannsmessig skværet opp. Alle fall skal være strammet
opp slik at de ikke lager støy mot masten, og seil, seiltrekk, presenninger og annet utstyr skal
være beslått på en slik måte at de ikke kan løsne eller lage støy i sterk
vind. - Båteiere som har sin båt fortøyd i bås, skål til enhver tid se til at båsen er fri for tang og
grønske, og om vinteren skal utriggere og tilgrensende flytebrygge holdes fri for snø. - Ved storm og ekstremvær: Pålegg fra daglig leder eller den han delegerer ansvaret til i
forbindelse med sikringsarbeid av havn og bryggeanlegg skal uten opphold følges. Brudd på
dette kan medføre tap av havneplass etter vedtak i styret. - Båter med motor skal i havneområdet ikke gå med større fart enn 5 knop. Hvis båten
fremdeles setter opp sjø, skal farten settes ned til den oppsatte sjø ikke er til skade for de
båter som ligger fortøyd. All unødig bruk av joller med påhengsmotor er forbudt. Seiling eller
gang med motorbåt i havneområdet må bare skje i den grad det er nødvendig for inn- og
utfart. Havneområdet omfatter området fra innløpet til Kviturspollen til foreningens
havneanlegg. Dette området er merket med begrensings- skilt ved innløpet
til Kviturspollen. - Det er forbudt å kaste/dumpe avfall av enhver art i havneområdet og lense bunnvann
med olje. Overtredelse kan føre til bortvisning fra havnen. - Båteiere som får plass i havnen, er forpliktet til å følgen KNS’ flaggreglement. Bergens
Seilforening foreningsstandard skal føres under styrbord saling. Formedlemmer i KNS føres
BS vimpel under KNS vimpel. Nasjonalflagget skal være tatt ned når man forlater båten i
havnen.
Økonomi
- I havneleien betales de til enhver tid fastsatte avgifter. Havneleien betales forskuddsvis. Hvis den
ikke er betalt innen 14 dager etter båteieren har fått melding om at han er tildelt båtplass, kan
styret disponere plassen på annen måte. Vedkommende båteier skal i så fall varsles på forhånd.
Om myndigheten pålegger momsavgift på havneleien blir denne belastet
båteier. - For skyldig havneleie eller for skade som voldes hefter båten med alt dens inventar ombord
eller i land som håndgitt pant. - Mail sendes til medlemmer med informasjon om at utført arbeid av BS på fortøyninger på
medlemmers båter, vil bli fakturert.
Bergens Seilforenings ansvar.
- Foreningen holder moringer, bøyer og kaianlegg og sørger for vedlikehold av disse.
Foreningen påtar seg ikke ansvar for skader eller konsekvenser som kan oppstå ved brudd på
fortøyningsgods hva enten skaden skyldes at ens egen båt er kommet i drift eller at en annen båt
har slitt seg og forårsaket skade, eller skaden skyldes andre hendelser som brudd på
fortøyningsgodset kan medføre. - All bruk av Foreningens utstyr som riggekran, oppsettingskran og annet skjer på båteierens
eget ansvar og risiko, selv om Foreningens funksjonærer er med på arbeidet. - Foreningen holder ikke medlemmenes båter eller oppbevart eiendeler forsikret og overtar
intet ansvar for disse verken ombord eller i land.
Del 3.
Regler for opplag i skur / på land
Om leien
Leien fastsettes av foreningen. Hva leien inkluderer.
Leien inkluderer opp- og utsetting, opplag av rundholt samt 1 jolle. Av- og på-rigging er
ikke inkludert i leien. Leien betales forskuddsvis.
Varighet:
Leieforholdet gjelder kun for ½ år. For båter som står inne i sommersesongen avtales egen
leie og leieperiode.
Om tildeling av plass.
Det er en prioritert rekkefølge for tildeling av plasser i skur:
- Seilbåter i tre
- Seilbåter i plast
- Motorbåt i tre
- Motorbåt i plast
Ansvar:
- Inn og utsetting og opplag av båtene er for eiers egen risiko. Skader påført båtene under inn-
og utsetting og under opplag, inkludert totaltap, er foreningen, dens ansatte og tillitsmenn
uvedkommende. Dette gjelder også skader som påføres båtene av foreningens ansatte og
tillitsmenn, selv om det foreligger uaktsomhet. Foreningen, dens
ansatte og tillitsmenn fraskriver seg også ansvar for skade på person. - Utsetting kan ikke finne sted før leien er betalt, og eventuell flytting av båter av denne grunn
må betales av eieren. For skyldig leie eller skade som forvoldes, hefter båten med alt dens
inventar som håndgitt pant. - Alt arbeid med inn-og utsetting og flytting av båtene utføres under ledelse av daglig leder.
Plassering av båten i skuret samt rekkefølgen for inn- og utsetting og andre spørsmål i
forbindelse med opplag avgjøres av daglig leder i samråd med skur- & havnesjefen. - De båter som ikke er klar til sjøsetting etter oppsatt plan kan bli flyttet for eiers regning og
risiko. Hvis plassforholdene ikke tillater flytting av en uferdig båt, kan den sjøsettes. - Ved innsetting om høsten må eiere av båter med motor – løs eller fast – påse at
drivstofftankene er tømt. Løse drivstoffkanner skal fjernes fra båtene og bringes vekk fra skur
og havn. Eiere av båter med propananlegg eller lignende brannfarlige anlegg, skal ved
innsetting om høsten ta ut gassbeholderne og fjerne disse fra skur og havn. Det er
forbudt å oppbevare kanner med drivstoff i kammersene. - Det er ikke lov å gå ombord i andres båter uten eiers samtykke.
- Det er ikke tillatt å henge seil, utstyr eller lignende over stålstagene i takkonstruksjonene.
- Røking i båtskuret er ikke tillatt. Ren flamme er ikke tillat i skuret. Varmelamper brukes
kun under sikre arbeidsforhold. - Det er anbrakt brannslukningsapparater i båtskuret ved hver av dørene, samt ved
slippspillet. Også i masteskuret er der brannslukningsapparat. - Elektrisk håndverktøy kan brukes med uttak av strøm fra veggkontaktene.
Lampekontakter i takkonstruksjonen må ikke benyttes av medlemmene. Varmeovner må
ikke benyttes uten etter avtale med daglig leder. Disse kan kun brukes så lenge båteier
eller hans folk er tilstede. - Enhver elektrisk tilkobling til foreningen anlegg skal frakobles når båten forlates i skuret.
- Ved puss av båter skal medlemmene ta tilbørlig hensyn til nabobåtene. Sliping og støvende
arbeid må ikke finne sted på fastsatte lakke-dager. Det er søndag og onsdag som er lakke-
dager. Sliping og lakking av rundholt i masteskuret kan kun utføres etter nærmere avtale med daglig leder. - Medlemmene skal selv sørge for at det ryddes rundt hver båt, og før sjøsetting skal
malingsbokser og avfall fjernes. Brannfarlig avfall etc. skal kastes i egen container,
merket” Brannfarlig avfall” utenfor båtskuret. - Båter, utstyr og lignende som hensettes på foreningens område uten avtale, kan bli
fjernet for eiers regning.
Masteskur
- Enhver båteier som anbringer sin rigg i masteskur eller på egnet sted i skur/nøst skal
sikre lagring av rigg forsvarlig. Kun tilegnede riggknekter skal benyttes. Gamle master
som eier ikke benytter i sesongen skal fjernes. Alt utstyr som lagres i masteskur skal
navnes også med telefonnummer. Gammelt ødelagt utstyr skal ikke finnes i
masteskur - Opplagring av rigger skal kun skje på riggknekter og sikres forsvarlig. Lette rigger
øverst tyngre nederst. - Isopor skal ikke benyttes i masteskur og vil bli fjernet om båteier har benyttet dette.
Master skal ikke lagres på gulvet. Dette hindrer fremkomst også ved brann. - Alt utstyr som ikke tilhører masten eller bommen skal ikke anbringes i masteskuret.
- Enhver er forpliktet til å holde orden og rydde sine saker når rigging er gjennomført.
- Daglig leder kan gi unntak fra disse regler.
- Materiell som åpenbart ikke er i bruk og umerkede master / tilbehør kan fjernes av
foreningens personell uten nærmere begrunnelse. Dette gjelder også defekt materiell
som mastebrekk etc. Må slikt utsyr fjernes kan styret beslutte å belaste eier gebyr for
dette (Ref Disse regler Del 1)
Reglene er gjeldende fra 02.12.2024 .
Revidert:
Styrets godkjenning: Dato 021224