En historie med lykkelig utfall

Tilfeldighetens spill!

Det hadde seg slik en dag i november at det kunne ha skjedd. Det som ikke skal skje, det som du leser om i avisen, det som ikke hender meg, men noen andre! Heldigvis gikk det bra til slutt, men det var bare på grunn av tilfeldigheter. Slik er jo livet – full av tilfeldigheter – hver dag.

Høststormene er slått inn og båtene er kommet i vintermodus. Båter på land, båter i skur, båter som har fått vinterfrakken på. Sakte men sikkert griper vinteren sitt kalde grep om Kviturspollen. Så er det slik at det kommer en og annen etternøler og fortøyer sin båt, glad og fornøyd, båten er i trygg havn. Vårt medlem, erfaren på sjøen, oppdager at han har plassert båten i feil bås. Han løsner derfor fortøyningene, hopper om bord, sklir, faller fra båten og på vei mot sjøen treffer han utriggeren og skader skulderen. Han ligger i sjøen mellom båtene, en arm ubrukelig, 8-9 grader i vannet, og prøver å komme seg opp i båten via trappen, prøver å komme seg opp på bryggen, klarer det ikke, en arm ubrukelig, våte klær, altfor tungt. Kjenner at han begynner å bli kald, roper om hjelp, men ingen hører……..

Han skjønner at han må prøve å svømme mot en slipp hvor han kan komme seg opp med egen hjelp. Det går smått, han har så vidt fremdrift og kreftene er i ferd med å ebbe ut. Vannet er iskaldt, og med en arm og skulder som verker og er ubrukelig, har han nå ligget i vannet i 20-30 minutter.

Og her er det at tilfeldighetene slår inn! Det er lunch tid, klokken er 12, vi setter oss i gangen i klubbhuset. Vi observerer at det er noe som flyter i sjøen mellom b og c kaien, nokså langt ute, er det en dykker? En boye ? En trestokk ? Vi ser at det er bevegelse, åpner døren og hører roping om hjelp. Vi får mannen på land med hjelp av et seilbrett, han skjelver og har sterke smerter og ser ikke bra ut. Pakker han inn i alt vi finner av klær og tepper og har samtidig ringt etter ambulanse.

Ambulansen kommer etter kort tid, avgårde til sykehus. Her konstateres det at han har skulder ut av ledd, knekt arm på to steder, muskler og senefester røket og en kroppstemperatur på 34 grader. Du var heldig sier legen. 10 til 15 minutter til i sjøen så hadde hjertet sluttet å slå.

Her var det to ting som reddet livet til vårt medlem, det ene var en tilfeldighet, det at noen oppdaget han, det andre derimot var ikke en tilfeldighet. Han brukte redningsvest, uten den hadde ikke han klart å holde seg flytende lenge nok til at vi hadde fått øye på han.

Kjære medlem, skal du ferdes på sjøen : Bruk redningsvest, selv om du «bare» skal flytte båten noen meter.
Det redder liv.

Forfattet av Kjell-Ove