«Vi gleder oss»

GLEDER SEG VELDIG: Fra v. Synne Maria Glattetre-Henriksen (12), Clementine Gurvin Rekeland (10), Vita Storm Oehme (12), Anine Søfting Samal (10), Magnus Bjørgo (13), Olav Møen Nygaard (12), Isak Møen Nygaard (10) og trener Albertine Lind.

«Det blir gøy å kunne si at jeg har vært med i NM»

– Da vet jeg at har nådd et av målene mine.

TEKST OG FOTO: MAJ-BRITT DAHL

Det sier Vita Storm Oehme (12) dagen før hun står på startstreken i sitt første Optimist-NM.

Hun liker å konkurrere, elsker å være på sjøen og å være en del av vinden. – Det er der jeg hører hjemme, sier hun. Nå drømmer hun om å konkurrere utenlands.

Magnus Bjørgo (13) gleder seg også til NM. Han har seilt siden han var 9 år og kjente ingen da han begynte i BS. Men det endret seg fort. – Folkene her er bra, sier han.

Tre klasser

Bergens Seilforening stiller med syv deltakere i Optimist-NMs tre klasser: Ordinært NM, en coming up-klasse (rekruttering) og en under 10 år. Alle er med i NM for første gang: Vita Storm Oehme (12) og Magnus Bjørgo (13) i ordinært NM, Synne Maria Glattetre-Henriksen og Ola Møen Nygaard i coming stars (rekrutteringsklasse) og Clementine Gurvin Rekeland (12), Anine Søfting Samal og Isak Møen Nygaard i klassen under 10 år.

Tidligere i uken har trener Albertine Lind ledet dem gjennom krysstester, fart, lange strekk og banevalg på Raunefjorden.

Tre dager

Fredag klokken 11 går startskuddet i Mynteviken på en kort slalåmbane, som seiles seks ganger. Lørdag og søndag flyttes regattaene til Raunefjorden til en mer tradisjonell firkantbane med fire seilaser lørdag og tre fra klokken 10 søndag. Noen av de dårligste seilasene kan strykes, og så vil den samlede poengsummen vise hvem som kåres til norgesmester for Optimistene.

– Det er færre som er med i ordinært NM enn vanlig, mens det er hele 42 deltakere i coming stars (rekrutteringsklassen). Det er nok noen av de eldste Optimist-seilerne som er falt fra under koronaen, sier Georg Nygaard, en av foreldrerepresentantene i styringsgruppen for Optimistene i BS.

Følg NM i Optimist med film hele dagen, intervjuer og resultater: https://www.youtube.com/watch?v=Tnw9ozqW3-c

Eller på instagram : #optinm21 og på facebook : Norgesmesterskap Optimist 2021 | Facebook