Optimist, Laser og Windsurf

Bergens Seilforening tilbyr trening og kurs på alle nivåer for Optimist, Laser og brett. Vi har dyktige trenere og instruktører, som gir tilpasset trening og opplæring. Å lære å seile er lærerikt, spennende og sosialt. Det er fokus på gode opplevelser som gir glede og trygghet, for den enkelte seileren og sammen som gruppe.

Optimistjollen

Optimistjollen er verdens mest utbredte seiljolle for barn og unge. Den blir brukt som opplærings- og konkurransejolle over hele verden. Optimistjollen ble konstruert i 1947 av Clark Mills og er lett gjenkjennelig med sin firkantede form.

Båten anbefales til opplæring for barn fra 7-8 års alderen. I Bergens Seilforening stilles det krav til svømmedyktighet for å kunne delta på kurs og trening. I regattasammenheng er det tillatt å seile jollen inntil det året man fyller 15 år, men mange vokser imidlertid ut av jollen det året man fyller 14.

Laser

Laser er en rask enmannsseiljolle og OL-klasse for damer og herrer. Bergens Seilforening anbefaler Laseren som neste jolle når Optimisten blir for liten. Båten er bygget i glassfiberarmert plast og seiles med tre ulike mastehøyder/seilstørrelser. Laser Standard, Laser Radial og Laser 4.7.

Brett

Motivasjonen for å drive med brettseiling er mange. Fart, spenning, mestring og det å drive med noe som ikke alle gjør. De siste årene har Bergens Seilforening hatt en rekke seilere som har hevdet seg strekt i regatta både nasjonalt og internasjonalt. Opplæring i brettseiling passer fra 8-9 års alderen.

Egen båt/brett eller leie fra Seilforeningen

Bergens Seilforening har 10 Optimistjoller og 5 komplette brett for utleie.
Disse er forbeholdt «rekruttene» og førsteårsseilere vil prioriteres. For seilere som allerede har seilt en sesong oppfordrer vi til kjøp av egen båt/brett. Vi anbefaler å kjøpe en brukt båt i klassen fra kr 5.000 til 10.000,- Normalt sett vil det være en del omsetning av joller i denne klassen og investeringen får man stort sett igjen ved senere salg.

Brukte Optimister finner man på: www.jolletorget.no  eventuelt noen ganger også på www.finn.no
For brett anbefaler vi kjøp i nær dialog med instruktør i Seilforeningen.

Joller og brett kan oppbevares i Seilforeningen og gjennom vinteren ligge i stativ i nøstet.