«Alle leverte på øverste hylle»

«Sammen var vi rett og slett gode»

Optimistene kom i mål uten skader på båter eller skippere, medaljer og pokaler er delt ut, og gjestene fra hele Sør-Norge har reist hjem igjen.

NM-arrangørene Bergens Seilforening og Åsane Seilforening kan synke ned i stolen – i trygg forvissning om at mesterskapet ble loset vel i havn.

– Alle leverte på øverste hylle. Helt fra parkeringsvaktene til regattasjefene. Tilbakemeldingene har vært veldig positive. Både seilere og trenere hadde store smil alle dagene, sier prosjektleder Henrik Wigers Larsen.

Testet ut ny bane

NM åpnet fredagen med et nytt baneformat – en slags slalåmbane der idealtiden var beregnet til rundt 15 minutter. Deltakerne seilte hele seks race, og totalt ble det avviklet 24 starter.

– Det kjekkeste med NM var at vi klarte å gjennomføre fredagens seiling. Mange var skeptiske til det nye formatet. At vi den dagen leverte 24 race av god kvalitet med god stemning, snudde nok mange.

Det som skapte størst utfordringer, var ifølge Wigers Larsen været med skiftende vind (både retning og styrke), som ga en travel helg på fjorden.

VEL BLÅST: De to regattasjefene Nina Myhre (KNS, til v) og Emilie Kathrin Vabø (Ran) fikk mye ros.

«Steikande gode»

Sekretariatet fungerte som vanlig veldig bra, ikke minst på grunn av «raske og rene» resultatlister fra målbåten og regattasjefene, ifølge Marit Schjøtt. – Regattasjefene var steikande gode, sier hun.

GOD STØTTE: Marit Schjøtt (bildet) i sekretaritatet er imponert over hvor kjappe regattasjefene var til å formidle resultatene underveis.

Mediebåten, Rans «Hjeltekongen», sørget for at alle kunne følge Optimist-NM fra land fra første til siste seilas. De krydret direktesendingen med intervjuer av seilerne og andre ute på fjorden.

BRA TEAM: Mediebåten med kommentatorene Kjell Magnus Økland (til v) og Eirik Rosenberg (nr. 3 fra v), fotograf Roy A. Nilsen (til h) og båtfører Arve Strøm-Erichsen.

«Maurtue» av frivillige

Totalt hadde cirka 50 frivillige meldt seg til tjeneste i løpet av de tre dagene.

– Det var fascinerende å se «maurtuen» av frivillige som hele veien tok alle utfordringer på strak arm. Sammen var vi rett og slett gode, sier Wigers Larsen og takker alle i Bergens Seilforening og Åsane Seilforening for et veldig godt gjennomført NM.

Sjekk resultatene på: https://manage2sail.com/en-US/event/489320af-1ab1-41ba-8ded-7b38b96f3629#!/results?classId=98723c79-898b-49e6-ade4-49893abc84b6

TEKST: Maj-Britt Dahl

FOTO: Skjermdump livesending, Maj-Britt Dahl, Carl Olav Wickmann